.
S
- Wyrażanie empatii.
- Wspieranie poczucia własnej sprawczości.
- Rozwijanie rozbieżności.
- Podążanie za oporem.
S.
O – (Open questions) Pytania Otwarte
A – (Affirmation) Dowartościowanie
R – (Reflective listening) Odzwierciedlanie
S – (Summarizing) Podsumowania
S.
Wywoływanie Języka Zmiany to interwencja charakterystyczna dla DM. Wszystko, co rozmówca wypowiada i jest argumentem za zmianą nazywamy Językiem Zmiany. Wydobywanie Języka Zmiany:
- Zadawanie pytań wydobywających.
- Badanie skrajności.
- Patrzenie w przeszłość.
- Patrzenie w przyszłość.
- Pytania dotyczące celów i wartości.
- Pytania o informacje zwrotne.
- Skala ważności/ufności/gotowości.
S.
To tak zwana „melodia” Dialogu Motywującego wyrażona poprzez:
- Partnerstwo – „DM przeprowadza się „dla” osoby i „z” nią”.
- Akceptacja – to bezwarunkowa wartość, trafna empatia, dowartościowanie, autonomia.
- Współczucie – postawa współczująca to aktywne wspieranie dobra innej osoby, stawianie, na pierwszym miejscu jej potrzeb.
- Wydobywanie – „ Ty masz to, czego potrzebujesz i razem to znajdziemy”. Wydobywanie polega na odszukaniu mocnych stron klienta i jego zasobów, a nie skupianie się na jego deficytach.