.
DIALOG MOTYWUJĄCY to:
- zorientowany na cel sposób komunikowania się,
- zwraca szczególną uwagę na język zmiany,
- wzmacnia przekonania, że zmiana jest możliwa,
- docenia fakt, że nie ma „jednego sposobu” osiągnięcia zmiany,
- rozpoczyna od sprawdzania i rozwijania własnych planów działania ucznia,
- buduje wewnętrzną motywację do zmiany,
- komunikuje troskę i szacunek dla rozmówcy,
- rzadko wywołuje opór,
- wywołuje szybką, umotywowaną wewnętrznie (przez samego ucznia) zmianę.
.
- Poznanie kluczowych założeń, koncepcji, teorii psychologicznych stanowiących podstawy DM.
- Poznanie narzędzi, zasad, procesów i specyficznego dla Dialogu Motywującego nastawienia mentalnego – Ducha DM.
- Zbudowanie samoświadomości pułapek utrudniających skuteczną komunikację: barier komunikacyjnych oraz odruchu naprawiania.
- Nabycie umiejętności prowadzenia rozmowy w Duchu i zgodnie z zasadami DM.
Obszary zastosowania DM:
- Relacja z uczniem (zwłaszcza „trudnym”, niezmotywowanym),
- Relacja z rodzicami (trudne rozmowy np. dot. zmiany zachowań, wywiadówki etc.),
- Zawodowe relacje interpersonalne,
- Życie osobiste.
.
- jak rozpoznać u siebie skuteczne i nieskuteczne sposoby motywowania i powstrzymać się od stosowania tych ostatnich?
- jak w praktyce rozpoznać fazę motywacji ucznia/ rozmówcy?
- jaki rodzaj interwencji podjąć, aby wzmocnić zmianę u ucznia/ rozmówcy?
- kiedy nie mam wpływu na motywację ucznia a kiedy go mam?
- jak chronić siebie przed frustracją czyli „tak się staram, a efektów brak”?
- jak zrozumieć i wykorzystać w motywowaniu uczniów ich „chce i nie chce mi się jednocześnie”?
- jak konstruktywnie wykorzystać „opór”?
- jak w komunikacji zadbać o poczucie własnej wartości rozmówcy?
- jak się komunikować, żeby zachęcać, a nie zniechęcać do zmiany (działania)?
- jak rozpoznać wypowiedzi świadczące o oporze wobec zmiany i jak na nie reagować?
.
- Proponujemy szkolenie w siedzibie szkoły realizowane w cyklu 3 modułów.
- Każdy moduł to 16 godzin dydaktycznych tj. dwa dni szkoleniowe.
- W sumie grupa szkoleniowa uczestniczy w 48 godzinach zajęć.
Spotkania mają charakter warsztatu, z aktywnym udziałem uczestników.
Po zakończeniu szkolenia realizujemy superwizję, monitorując i wspierając nauczycieli w praktycznym stosowaniu Dialogu Motywującego.
Powyższy schemat pracy wynika z doświadczeń, jakie mamy w tym zakresie. Jest to propozycja optymalna, naszym zdaniem, pozwalająca na zapoznanie się i wdrożenie Dialogu Motywującego w szkolną codzienność. Możliwe są jednak różne inne warianty współpracy.
Zapraszamy do kontaktu w celu omówienia szczegółów współpracy.